Khamis, April 16, 2009

TERENGGANU FEST 2009

4 April- Pada 3 hingga 5 April 2009 telah berlangsungnya Fest Terengganu 2009 di Queensbay Mall, Pulau Pinang. Pelbagai pameran telah diadakan seperti pameran penyu, songket, peralatan tardisional, makanan tradisional dan banyak lagi..

Di sini kita dapat mengenali pelbagai peralatan tradisional daripada Terengganu seperti gamelan, rebana dan lain-lain. Jualan batik dan makanan juga ada di sini.. Apa yang menariknya kat sini ada terdapat makanan kegemaranku, apa lagi semestinya keropok lekor la kan.. kat sini di jual keropok losong (apa yang bestnya ada lah pencecahnya yang mmm). Ada juga terdapat kerepek, nasi dagang dan macam-macam la.

Dekat fest ini juga, saya dapat melihat sendiri bagaimana songket dihasilkan serta bagaimana tikar mengkuang dianyam.. Satu pengalaman, x rugi singgah sat kat ruang legar Queensbay hari itu.

Malahan, pada sebelah malamnya ada persembahan tarian tradisional dan persembahan artis. artis yang membuat persembahan terdiri daripada artis kerajaan Terengganu, Anis Suraya, Deja Moss dan beberapa orang lagi.. Dah lama tak tengok Anis, memang kemunculannya mendapat perhatiam, almaklumla, dah lama tak tengok ... Tapi aku jelous la dengan penampilan anis yang kurus sangat-sangat...





Dekat fest in jugalah baru saya tahu yang orang ganu kite xpanggil taugeh dengan nama taugeh tapi memanggilnya dengan nama 'camboh'(xtahu ejaan nye cam ne, tapi sebutan nye lebih kurang ni la)..

tapi sayang seribu kali sayang sebab hanya dapat amabik gambar 2 keping sahaja disebabkan telefon kehabisan bateri...

Sebenarnya saya nak komen mengenai tempat fest ini. Walaupun meriah, tapi fest ini tak sesuai diadakan di ruang legar tersebut sebab ruangan tersebut sempit dan pengunjung yang ingin melihatnya tterpaksa berhimpit. Kenapa tak diadakan di luar complex ni jez???

Pe2 kita tunggu kelantan fest lak..harap2 ada le...











Tiada ulasan: