Khamis, April 16, 2009

DILEMA ! BILA FAMILI PAKSA SERAH CINTA??

Cinta hadir tanpa dipaksa dan sesiapa sahaja tentunya mempunyai kebebasan untuk memilih pasangan. Namun, masih ada sesetengah ibu bapa yang lebih suka menentukan pasangan kepada anak mereka. Terpulang pada kita, untuk menolak atau menerima pilihan yang telah ditentukan oleh ibu bapa kita. Apa yang penting adalah keserasian..


CARI KESERASIAN
Dalam mencari jodoh keserasian adalah paling utama. Ada yang melihat dari segi cita rasa, minat, hobi dan banyak lagi. Walau bagaimanapun harus diingat, walau kita mempunyai cita rasa yang sama tak semestinya si dia punya keserasian. Seorang ahli psikologi barat, Dr Kevin Leman membuat huraian mengenai hubungan pasangan mengikut urutan dalam keluarga. Terpulang kepada kita hendak percaya atau tidak.


SULUNG – SULUNG
Mempunyai kemungkinan besar untuk sering bertegang urat. Masing-masing sentiasa suka berkeras dalam menentukan siapa pemberi dan penerima perintah. Jika hubungan cinta terjalin, ia memerlukan jiwa besar dan kesabaran dlm menjalani hubungan seperti ini.


SULUNG – TENGAH
Sudut negatif dari hubungan ini adalah kemungkinan berubahnya sikap si anak tengah untuk menyenangkan si sulung. Anak tengah adalah pasangan serasi untuk sesiapa. Meskipun begitu, ia sering kali menganggap si sulung sbg yang suka mengertak dan menakutkan. Jika anak tengah berpasangan dengan anak sulung, dia sering mengorbankan keinginan dan impiannya demi pasangannya. Namun jika si tengah cenderung untuk bersikap seperti anak bongsu, mereka dapat menjadi pasangan yang cukup serasi.


SULUNG – BONGSU
Kombinasi paling serasi. Si sulung dapat mengajar pasangannya untuk bertindak lebih teratur dan dewasa, terutama saat menghadapi masalah serius. Sementara, si bongsu dapat seimbangkan sikap serius si sulung dengan mengajaknya bersantai atau sekadar duduk sambil berkhayal mengenai masa depan.


TENGAH – TENGAH
Pasangan ini dapat pergi ke manapun dan memutuskan apapun yg mereka sukai. Dapat jadi serasi, apabila satu cenderung seperti anak sulung dan pasangannya anak bongsu. Saling melengkapi. Namun anak tengah biasanya suka menyimpan rahsia. Hal ini boleh menjadi halangan serius dlm berkomunikasi. Jika pandai berkompromi maka cepat selesai.


TENGAH – BONGSU
Hubungan ini akan berjalan lancar, bila si anak tengah cenderung bersikap seperti anak sulung. Jika anak tengah menunjukkan ciri sejati, ia akan terbawa-bawa gaya si bongsu yg lebih santai dan suka mengikut kehendak diri sendiri. Ini berlaku terutama apabila anak tengah adalah perempuan.


BONGSU – BONGSU
Berhati-hatilah !! bersama pasangan yg seirama memang menyenangkan. Namun bila tidak melihat kenyataan, kamnu akan sukar mengawal situasi..

Tiada ulasan: