Ahad, Mac 29, 2009

BENARKAH LELAKI KINI KURANG KUALITI???

Sebenarnya saya dah menyampah dgn cerita poligami ini, tetapi saya tak mahu terlepas untuk membaca dan mengikutinya. Bukan saya benci cerita yang dipaparkan tetapi dah naik meluat dengan mereka yang terlibat dengan poligami ini...

Terutama sekali saya menyampah dengan suami yang dah beranak pinak tetapi masih nak kahwin lagi. Walaupun Islam menghalalkan, tetapi pada saya mereka yang mengamalkan poligami tidak mengikut sunah nabi. Mereka berkahwin dlebih dari satu semata-mata ikut nafsu. Tetapi mungkin bagi sebahagian orang je la.

Sebab apa saya berkata demikian?? ini sebab ramai lelaki zaman sekarang kurang bertanggungjawab. mereka mahu hidup senang tak mahu masalah dan suka lepaskan apa juga masalah kepada isteri untuk selesaikan.

Pada saya, si wanita tidak akan terjebak dengan suami orang kalau si suami tidak memulakan..

Kesimpulannya, kebanyakan lelaki melayu zaman ini bukanlah ketua dan pemimpin tempat anak isteri bergantung, kerana kebanyakan mereka jenis yang kurang berkualiti. Ini kenyataan bukan pembohongan...

Saya teringat pepatah orang tua-tua zaman dahulu yang mendakwa 'perempuan pisau cukur' tapi zaman sekarang perkataan itu sudah terbalik jadi 'lelaki pisau cukur'.

Sebagai contoh, orang lelaki ini, baru kenal dah pandai minta tolong, mulalah buat muka sedih, cerita masalah itu masalah ini, mulalah minta pelbagai jenis bantuan. Perempuan yang tak sedar diri, bila nampak pak we minta tolong, mulalah sangka lelaki itu sukakannya, mulalah hulur bantuan. Banyak duit ringgit habis pun mereka masih tak sedar diri, hinggalah mereka ditinggalkan kekasih baru menyesal kan.... lumrah kehidupan...

Bayangkan lelaki zaman ini, baru kenal dah mula minta tolong top-upkan telefon, lepas tu mulalah hantar sms je, paling tidak missed call je dan minta kekasihnya yang telefon... Itu baru 2,3 hari kenal..masuk seminggu mula pinjam duit. kalau ajak keluar berjalan minta perempuan belanja.. Konon duit hantar balik kampung kepada emak, tunjuk baik konon.. Tapi sebenarnya nak kebas duit perempuan..

Lagi teruk sudah ada trend lelaki zaman ini, kalau nak kahwin hendak cari gadis ada kerja tetap, gaji lebih tinggi daripada dia supaya dia boleh lepas tangan, tak perlu bagi nafkah kepada isteri, silap-silap isteri boleh tanggung suami sekali..

Zaman sekarang ramai lelaki yang tidak ketahuan hidupnya kalau tak ada isteri. Berbeza dengan wanita, hidup mereka lebih sempurna walau tidak kahwin..

MENGAPA masalah ini berlaku??? pada pandangan saya, ini semua mungkin daripada didikan masa kecil, xpunsebab diri sendiri. Kemungkinan ibu bapa lebih suka memanjakan anak lelaki daripada anak-anak gadis. Bayangkan lealki tak tahu buat kerja rumah, x tahu kemas bilik, rumah, macam-macam lagi la.. Anak-anak perempuan lebih cepat matang, tahu berfikir untuk kepentingan dan keselamatan orang dibawah jagaanya.. Bayangkan kalau lelaki malas nak basuh gelas yang digunakannya!!!!!!.. Tapi tak semua disebabkan didikan. Ada yang disebabkan diri sendir yang terlalu memanjakan dan memalaskan diri..

Bagi perempuan, janganlah mencintai atau bercinta dengan suami orang!!! jangan kerana takut digelar andartu, kita sanggup menerima mana-mana lelaki termasuk suami atau bapa orang.. dan lelaki yang tidak ada pekerjaan tetap.. terimalah lelaki yang dapat menjaga,, menjamin hidup dan melindungi kita walaupun dia hanya bekerja biasa asalkan tetap...

lelaki yang benar-benar sayangkan kita, akan menjaga kita, akan bertanggungjawab bukan sahaja kepada kita bahkan kepada keluarga kita juga..

Pesanan kepada kaum hawa, janganlah buta bila bercinta.. jangan tenggelam dengan janji-janji manis yang digulakan oleh lelaki.. dan merelakan diri diperalatkan untuk kesenangan lelaki..

Mungkin perceraian itu memeritkan, namun ada kalanya perceraian adalah satu permulaan untuk hidup yang lebih baik, yang menderita memang kaum wanita tapi yang benar-benar menerima impak adalah anak-anak...

memang tak semua lelaki melayu macam tu tapi suah nak cari yang benar-benar berkualiti macam zaman dulu... saya tak salahkan lelaki seratus peratus sebab saya juga bakal mendapat pasangan yang terdiri dari kaum lelaki..tetapi sama-sama la kita beringat..

kepada lelaki ubahlah sikap anda...sama seperti kami yang cuba menjadi terbaik...


(satu penceritaan dari penulis di celah-celah kehidupan..)

2 ulasan:

van der shraaf berkata...

saya nk komen skit...wlaupun mmg x dpt dinafikn laki2 skrg ni mmg teruk, tp x bmakne semua laki mcm tu...lgpon kalau laki yg teruk, pompuan sumea baik sgt ke...mesti ade juge perempuan yg teruk..

(sekadar memberi pendapat, bkn nk menghentam..maaf kalau terkasar bahasa skit)

adeq_sue berkata...

kpd van de shraaf ... mybe awak xbaca setiap patah perkataan tu semua kot.. kan saya dh ckp sesetengah je kan...sesetengah tu maksudnya xsemua la.. gpun saya didibesarkan oleh lelaki gak.. pasangan saya lps ni lelaki gak, kalu ada jodoh la... so sy xkata semua.. cuma zaman la ni,susah nak cri yg berkualiti mcm dulu.... ssya xkata pun semua ppuan baik sgt.. ada saya kata mcm tu???